Beak> - >>> (2018)
По всичко личи, че няма да доживеем повторното събиране на Portishead. Последният им албум Third (2008) излезе след пауза от 11 години, а дори не беше особено добър. Представям си колко време ще им трябва, за да сътворят нещо от класата на Dummy (1994). Дотогава всички ще сме пуснали дълги бели бради, а дамите ще шетат из къщи с домашно плетени жилетки. Няма такива мързеливци като тримата от Бристъл... Когато най-сетне през 2014-а се наканиха за някаква среща, направиха само едно парче, и то кавър - бездушна и напълно ненужна версия на S.O.S. на АББА за филма High-Rise. И от тогава нищо. Какво, по дяволите, правят! Ейдриън Ътли диджейства и продуцира, Бет Гибънс наскоро се замеси в нещо, което бих нарекъл "полски струнен кошмар" - Третата симфония на Горецки, дирижирана от Пендерецки (престижно, но убийствено скучно начинание), а Джоф Бароу... е, той движи краутрок проекта си Beak>. Да благодарим на бога за Beak>. Те са единствените, които веят знамената на Portishead, макар да са доста различни като звук. На едното знаме пише Безкомпромисност, а на другото Непредвидимост. Така че, евала на Бароу и останалите две "човки" - Били Фулър от бандата на Робърт Плант и Уил Янг (Moon Gangs). Още първият им албум, записан за 12 дни през януари 2009-а, печели овациите за суровата си енергия, а в Америка го издава лейбълът на Майк Патън Ipecac, което говори много само по себе си. Във второто им издание, логично озаглавено >> (2012), също имаше яки джемове с отнесени вокали и разпищолен бас, които биха допаднали и на най-консервативния любител на стила.
 |
Както се вижда, Beak> са група с глобална визия и дълбоки послания |
Какво, впрочем, е това чудо краутрокът? За зла беда, настолното ми четиво "АБВ на поп музиката" в момента не ми е подръка, затова ще цитирам Уикипедия, където определението в руската статия очаквано е най-авторитетно: Направление экспериментальной и психоделической рок-музыки, возникшее в конце 1960-х / начале 1970-х годов в Западной Германии.
Визитной карточкой стиля стало смешение рок-музыки, исполняемой на стандартных инструментах рок-группы (электрогитара, бас-гитара, ударные, синтезатор), со структурами электронной музыки, а также электронной обработкой звука. Среди прочего, в музыке нередко присутствует пульсирующий ритм, т. н. моторик (нем. Motorik), яркими примерами которого являются композиция Autobahn группы Kraftwerk и альбомы группы Neu!. Таким образом, краут-рок дал импульс для развития электронной музыки и эмбиента. Помимо этого, в краут-роке делается упор на инструментальную музыку, импровизации и экспериментализм.
Направо са го заковали.
 |
Пробив и във филмовата индустрия - музиката за "Семейство в дупка" |
За разлика от споменатите патриарси, Beak> са лишени от всякаква немска сериозност и правят музиката си само за кеф. Иронията им стига до там, че наскоро се подиграха дори със собствената си, все пак успешна марка, издавайки едно нелошо EP под името <Kaeb. Такава житейска нагласа прозира и в обложката, решена в убито оранжево и напомняща дървените илюстрации в някоя инструкция за безопасност. С какво се занимава тази разпасана дружина в защитно облекло? Навиква ли ги или ги поздравява техният пост-ядрен бригадир? Няма как да разберем. Едно мога да кажа - след като съм чул Allé Sauvage за седми път, Portishead вече не ми липсват. Почти.
Няма коментари:
Публикуване на коментар